MENU SLUIT
27.05.2015

Lavinia Meijer

In de Gelderlander  van zaterdag 23 mei staat een prachtig interview met de over de hele wereld bekende harpiste Lavinia Meijer. Daarin legt ze haar missie uit: de harp op de kaart zetten als een volwaardig solo-instrument.
 
Op haar 8ste koos ze voor de harp, omdat de klank het meest pure was dat ze ooit had gehoord. Als tiener werd ze toegelaten tot de speciale afdeling voor jong talent van het Utrechts Conservatorium en op haar 13e speelde ze haar eerste concours. Let wel: harpspelen is niet voor elfjes. Je krijgt er blaren van, eelt  op je vingers en stevige kuiten van het trappen op de pedalen.

 

Haar doel was duidelijk: de harp promoten. En dat doet ze dus ook buiten de klassieke concertzalen om bij poppodia.  Bij haar eerste optredens in de popzalen zegt ze: ‘Ik was bang dat er bierflesjes zouden worden gegooid, maar het werden de leukste concerten ooit. Dat doorbrak ook mijn eigen vooroordelen. Sindsdien is mijn publiek steeds gemêleerder geworden.’
En ook in haar muziekkeuze breekt ze met conventies. Ze nam in 2012 harpversies van The Hours en Metamorphosis van Philip Glass op. En afgelopen zondag 24 mei speelde ze in Carré een elektronisch duet met Arthur Antoine van jazzband Gare du Nord. Met haar albums, waarop zij werk ten gehore brengt van Philip Glass en Einaudi, is Lavinia Meijer uitgegroeid tot de best verkopende klassieke artiest van Nederland. Voor haar nieuwste album koos Lavinia voor werken van Franse componisten. Werken van Claude Debussy en Erik Satie worden gecombineerd met de modernere werken van componist Yann Tiersen, bekend van zijn muziek voor de film ‘Amelie’. Drie van de stukken voor de film zijn ook te horen op het album

 

26 juni speelt ze in Luxor Live en zal ze dus de vele mogelijkheden van de harp belichten. ‘Waarom zou ik me toeleggen op 1 stijl als ik me kan verbreden en nieuwe aanknopingspunten kan vinden?’, aldus Lavinia.

 

BESTEL TICKETS

 

Is dit alles?